Fallet Tusby. Den 1 oktober 2007


Rubriken på huvudnyheten på första sidan i dagens Hufvudstadsblad lyder "Sibbos exempel följs nu i Tusby". (Se ovan.) Artikeln på sidorna 4 - 5 lyder "Ska de öppna landskapen i Tusby bli sovstad?". Jag citerar ur artikeln:

Gränsjusteringen för Sibbo och Vanda skulle vara ett undantag, absolut inte prejudikat. Det har alla toppolitiker försäkrat, senast inrikesminister Mari Kiviniemi, (c).

Men långt innan Hfd-presidenten ens hunnit svinga klubban i fallet Sibbo är Tusby tvunget att börja fila på egna besvär.

- Jag tog genast kontakt med Sibbos direktör Markku Luoma. Vi har gått igenom och jämfört våra "case", säger Tusbys kommundirektör Hannu Joensivu.

Alanens förslag är att grannarna Träskända och Kervo ska dela på Tusbys östra del.

Argumenten är likadana som i Sibbos fall, huvudstadsregionen behöver mera bostäder. På åkrarna i det som Alanen kallar Ristikytö vill utredningsmannen nuplacera bostäder för 25 000.
Hbl noterar även i en liten notis med rubriken "Helsingfors förkastar Sibbobesvären" att Helsingfors stadsstyrelse på sitt möte idag kommer att behandla de besvär som lämnats in med anledning av kommunindelningsbeslutet. Förslaget till Helsingfors förklaring till HFD finns i föredragningslistan. I sin förklaring bemöter helsingfors endast en del av påståendena i Sibbo kommuns besvär. Tolkningen av statrådets roll finner jag motiverad att citera:

De handlingar som hänför sig till beredningen av kommunindelningslagen innehåller inga exempel på situationer där förutsättningarna i 5 § i lagen uppfylls. Statsrådet är den enda myndighet som tillämpar denna paragraf då den beslutar om ändringar i kommunindelningen. Lagstiftaren gav med andra ord statsrådet stor prövningsrätt när det gäller att bedöma om särskilda förutsättningar föreligger. Statsrådets tolkning av innehållet i 5 § i kommunindelningslagen måste ges stor vikt. Statsrådet har i detta fall inom ramen för sin prövningsrätt kommit till det slutresultatet att de särskilda förutsättningar som enligt 5 § krävs för en ändring i kommunindelningen uppfylls.

Min invändning mot Helsingfors förklaring är här att man sammanblandar politisk prövning med juridisk bedömning. Enligt statsministerns ord baserar sig statsrådets juridiska bedömning enbart på tjänstemannaberedningen. Föredragende tjänsteman Arto Sulonens bedömning bygger i sin tur på utredningsman Pekka Myllyniemis rapport. Den juridiska bedömningen i Myllyniemis rapport är i sin tur kopierad från Helsingfors förvaltningsdirektör Eila Ratasvuoris utredning "Selvitys kuntajakolain edellytysten täyttämisestä kuntajaotuksen muuttamisessa Helsingin kaupungin, Sipoon kunnan ja Vantaan kaupungin kesken" från den 18 oktober 2006. Denna utredning över de juridiska grunderna för en ändring av kommunindelningen torde huvudsakligen vara författad av Jussi Pajunen. Lagstiftaren gav inte Helsingfors statdsdirektör prövningsrätt när det gäller att bedöma om särskilda förutsättningar föreligger.
Enligt beslutsmeddelandet anmälde Jan D. Oker-Blom (sfp) avvikande åsikt:

Jäsen Oker-Blom teki asiassa palautusehdotuksen, jonka mukaan asia olisi tullut palauttaa uudelleen valmisteltavaksi, koska päätösehdotus ei täytä kuntajakolain pykäliä 1, 3 ja 5. Tätä palautusehdotusta ei kuitenkaan kannatettu, joten se raukesi, ja asiakohta hyväksyttiin ehdotuksen mukaan. Jäsen Oker-Blom jätti päätökseen palautusehdotuksensa mukaisen eriävän mielipiteen.

Även stadsstyrelsen i Vanda torde idag komma med ett utlåtande över besvären. Se föredragningslistan och bifogade besvär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar