Metropolminister Fribergius. Den 10 september 2007

Helsingin Sanomat har idag publicerat en artikel med rubriken "Ei kai Helsinki nyt tahallaan kolaroisi". Artikeln har även publicerats på Kimmo Oksanens blogg. Okasanen noterar i artikeln att Helsingfors krockar med de övriga kommunerna i huvudstadsregionen genom att föreslå att kollektivtrafiken, som nu är underställd SAD, tas över av ett bolag (läs: HST). Oksanen noterar även metrotvisten:

HKL:n toimitusjohtaja Matti Lahdenranta päästi Helsingin Sanomissa suustaan lauseen, joka sai monet raivoihinsa: kun länsimetro on saatettu Espoon Matinkylään, työmaata tulisikin jatkaa Espoon Kivenlahden sijaan Helsingin Mellunmäestä Sipoon suuntaan. ”Tärkeysjärjestys on itsestään selvä”, Lahdenranta heläytti. Espoossa kiehuttiin.

Pääkaupunkiseudun väylien rakentamisjärjestys on sovittu kaupunkien, YTV:n ja liikenneministeriön välisessä joukkoliikennesuunnitelmassa PLJ:ssä sekä kaupunkien ja valtion välisissä aiesopimuksissa. Lahdenrannan puheet olivat vastoin näitä sopimuksia.

Det förefaller märkligt att Helsingfors som så starkt har förespråkat ett "frivilligt" samarbete genom samarbetsavtal själv visar beredskap att bryta avtal. När det gäller Sibbometron är Helsingfors visserligen tvunget att fram till HFD:s domslut angående statrådets gränsbeslut ge ett sken av att metroplanerna följer en stram tidtabell, men frågan är om man från Helsingfors sida alls vill att samarbetet i huvudstadsregionen skall fungera. Det räckte kanske med att få grannkommunernas formella stöd för en "anslutning av sydvästra Sibbo till huvudstadsregionen". Oksanen tycks själv tvivla på att man i Helsingfors egentligen önskar att samarbetet lyckas. Jag citerar:

Viime kädessä on kyse siitä, kuinka hyvältä Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen saavat yhteistyönsä näyttämään valtion suuntaan. Kaupungit ovat esitelleet sisäministeriölle yhteisen suunnitelmansa, kuinka ne tulevaisuudessa tekevät hyvää yhteistyötä kuntalaisten palvelujen turvaamiseksi. Joukkoliikenne on yksi yhteistyön keskeisistä alueista. Jos yhteistyö siellä karahtaa karille, onnistuneeko se missään muuallakaan?

Ja mitäs sitten tapahtuu? Jos yhteistyö ei toimi, valtio voi pakkoniputtaa kaupungit yhteen. Ensin liitetään Helsinkiin Vantaa ja sitten Espoo tai molemmat yhtä aikaa. Entäs jos se onkin Helsingin päämäärä? Ajaa yhteistyö karille tahallaan?

Även ledarartikeln i gårdagens nummer av Helsingin Uutiset/ Vantaan Sanomat tar upp det dåligt fungerande samarbetet i huvudstadsregionen. Rubriken är "Pää jäi vetävän käteen vapaaehtoisessa yhteistyössä". Innehållet i ledarartikeln är det samma som i Oksanens artikel. Ledarskribenten noterar så väl förslaget att bolagisera kollektivtrafiken i huvudstadsregionen som bråket kring Sibbometron. Jag citerar:

HKL:n toimitusjohtajalta Matti Lahdenrannalta julkisuuteen päässyt lipsahdus, että Sipoon metro olisi ensisijainen verrattuna Länsimetron loppurakentamiseen, ei ainakaan hälventänyt muiden epäilyjä Helsingin aikeista mahdollisessa enemmistöasemassaan joukkoliikenneratkaisuja tehtäessä.

Joukkoliikenteen erimielisyydet heijastuvat todennäköisesti muihinkin yhteistyöhankkeisiin. Helppo on kuvitella, että lukiomaksuista tai suuren korkeakoulukampuksen sijoituspaikasta ei nykytilanteessa synny minkäänlaista sopua. Tilanne ajautuu helposti repivään kilpailuasetelmaan kaikessa muussakin, niin maankäytön, joukkoliikenteen kuin asuntotuotannonkin ratkaisuissa. Silloin ollaan pattitilanteessa, joka antaa maan hallitukselle avaimet käteen pääkaupunkiseudun tulevaisuuden järjestelyissä.

Ledarskribenten tror dock inte att regeringen skulle klara av att slå ihop kommunerna i huvudstadsregionen. Istället upprepar skribenten sina visioner om tre kommuner i hubvudstadregionen:

Hallituksesta tuskin löytyy sellaista poliittista yhteisvoimaa, jolla kaupungit pakotettaisiin yhteen. Espoo ei missään tapauksessa halua liittyä yhdeksi suurkunnaksi. Seutuhallintoa taas vastustetaan, koska sen pelätään lisäävän byrokratiaa. Mikäli hallitus arvioi, että hallintoa on keskitettävä suurempiin yksiköihin nykyisten valta-asetelmien murtamiseksi – muun muassa joukkoliikenteessä – silloin lähes ainoaksi vaihtoehdoksi jää aiemminkin esillä ollut malli Helsingin seudun kolmesta suurkunnasta: Helsinki, Vantaa ja Sipoo muodostaisivat yhden, Espoo, Kauniainen ja Kirkkonummi toisen, sekä Kuuma-kunnat Kerava, Järvenpää ja Tuusula kolmannen suurkunnan.

Att Sibbo och Kyrslätt eventuellt inte vill fusioneras tycks inte bekymra ledarskribenten. Ledarskribentens visioner låter som en en strategi för hur Samlingspartiet skall maximera sin makt i Helsingforsregionen utan att skapa konflikter inom partiet. Samlinspartiet vill inte ha "ökad byrokrati" i form av en mellanstegsförvaltning eller statlig inblandning i regionpolitiken. Statens "partnerskap" bör enligt Samlingspartiet begränsa sig till finansiering av kommunikationsleder - och beslut om tvångssammanslagningar. Eftersom Samlingspartiet inte vill ha statlig inblandning har man med Jan Vapaavuori i spetsen motsatt sig inrättandet av en metropolminister, trots att man ville ha med metropolpolitiken i regeringsprogrammet. Nu ser dock Vapaavuori ut att ha blivit en inofficiell metropolminister. Idag har regeringen under Vapaavuoris ledning tillsatt ett "Sekretariat för regeringens metropolpolitikprojekt". Närmare information ges av Vapaavuoris specialmedarbetare Tatu Rauhamäki.

Det har ibland betvivlats att invånarna i Landbo i sydvästra Sibbo i själ och hjärtat skulle vara Sibbobor. Dagens Hufvudstadsblad kan dock i en artikel med rubriken "Landbobor protesterade mot övermakten" rapportera om ett nästan enhetligt motstånd mot den planerade inkorporeringen. På lördag kväll hade Landbo eller åtminstone grusplanen i Landbo förvavdlats till en gallisk by. Temat för byfesten var taget ur Asterix. Det mest uppmärksammade programnumret utgjordes av tomatkastning mot en docka som föreställde Jan Vapaavuori. På lådorna med tomater lär det ha stått "Fribergius Ketsupix".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar