Okritisk press. Den 2 juli 2007

Signaturen Johan undrar idag i min gästbok vilka de okritiska medierna är som jag skriver om i min blogg? Jag syftar på pressen i Helsingforsregionen. Alla medier har inte förhållit sig okritiska. Det kan ledaren i Pohjolan Sanomat "Sipoo-operaatio päätökseensä?" den 26 juni stå som exempel på. Jag citerar ur ledarartikeln:

Johtavat poliitikot säestivät, puolueisiin katsomatta. Ja kaiken yllä oli Helsingin Sanomien valvova silmä: lehden linja on ensimmäisestä potkusta saakka ollut niin yksiniittinen, että pakottaa epäilemään sen olleen mukana jo suunnitteluvaiheessa. Joka tapauksessa HeSa on päivystänyt hanketta niin intohimoisesti, että enempään ei ole pystytty Helsingin kaupungintalollakaan.

Laatulehti on toki uutissivuillaan tuonut esiin laajemmankin kirjon, mutta kokonaisuudessaan asian käsittely ei ole antanut vaihtoehtoa ”välttämättömään” lopputulokseen.

När det gäller Hufvudstadsbladet är jag speciellt besviken över tidningen bevakning av Pekka Myllyniemis rapport. Först var man inte alls intresserad av nyheten. När plagiatet noterades av Rundradion tog Hbl upp nyheten, men man bagatelliserade plagiatet utan att ta reda på hur omfattande och spektakulärt plagiatet var. Helsingfors utlåtande, som till stor del bestod av samma text som Myllyniemis, rapport omnämndes inte ens i Hbl:s artikel. Där Yle och Helsingin Sanomat ringde upp Myllyniemi och tvingade honom till nödlögner och medgivanden, kontaktade Hbl endast ett par jurister som menade att det inte är ovanligt med lånade formuleringar. Om pressen sågat Myllyniemis rapport i den utsträckning som den förtjänat, hade Matti Vanhanen nog inte kunnat säga att han grundar sin juridiska tolkning på tjänstemannaberedningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar