Sibbo mihi patria est. Den 21 juli 2006

Forskning visar att den lokala identiteten är viktigare för finlandssvenskar än för finskspråkiga. Att finlandssvenskar har en stakare känsla för hembygden eller hemkommunen torde delvis kunna förklaras med att svenskspråkiga flyttat mindre inom landet än finskspråkiga. Flyttningsrörelsen i Finland har gått från inlandet till kusttrakterna, som till stor del är gammal svenskbygd. Det finns dock en annan förklaring till finlandssvenskarnas starka identifiering med hemkommunen: Det svenska modersmålet gör att den nationella identiteten kan vara svagare hos finlandssvenskar. Kommunen eller hembygden har delvis samma roll för finlandssvensken som nationen har för finskspråkiga. I den mån finlandssvenskarna trots allt har en stark nationell identitet, är den nationella identiteten territoriellt betingad. Finlandssvensken är finländare för att hans hembygd är en del av Finland.

För mig ger min uppväxt i Sibbo mig rentav mitt existensberättigande. Jag har på grund av min bakgrund hembygdsrätt i Finland, trots att jag talar dålig finska. Nu vill Helsingfors stad med statsministerns stöd ta ifrån mig den mark som jag byggt min identitet på, min hembygd, mitt patria.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar