Ny direktör för Kommunförbundets juridiska enhet. Den 8 juni 2010


Efter mina studier i fallet Sibbo har jag haft svårt att föreställa mig någon mera korrumperad statlig tjänsteman än ett visst regeringsråd på kommunavdelningen vid finansministeriet. Jag har dock kanske varit naiv och därigenom orättvis mot regeringsdrådet Arto Sulonen. Kanske handlar all statlig förvaltning i grunden om att tjänstemän skall mygla så mycket som möjligt för att den vägen främja sin egen karriär.


I mitt inlägg "Direktör för juridiska ärenden. Den 14 mars 2010" berättade jag att tjänsten som direktör för juridiska ärenden vid Kommunförbundet, som för närvarande innehavs av Kari Prättälä, var lediganslagen. I inlägget "Jaettavissa. Den 30 april 2010" kunde jag berätta att tjänsten sökts av så väl Sulonen som Heikki Harjula. Att Prättälä skall avstå från direktörstjänsten fastän han skall förbli kvar i Kommunförbundets tjänst har jag svårt att förstå. Jag har frågat mig om syftet är att bereda plats för Harjula, men nu är det klart att Harjula inte blir ny direktör. Istället är det Arto Sulonen som har valts till direktör för juridiska enheten vid Kommunförbundet! Kommunförbundet förmedlade nyheten via ett pressmeddelande med rubriken "Arto Sulonen utsedd till direktör för Kommunförbundets juridiska enhet" redan den 24 maj.


1 kommentar:

  1. Och ändå är tjänstemäns mygel och korrumption mycket värre än politikers. Tjänstemän borde alltid strikt följa lagen och verka opartiskt. Speciellt borde det gälla juridiska tjänstemän som redan genom sitt yrke bör känna lagen. Ändå talas det mycket litet om att tjänstemännen här är korrumperade (makt och bättre tjänster + eventuellt pengar), utan medierna bryr sig bara om vad politikerna tar sig för. Politiker får ju ljuga och mygla!

    SvaraRadera