Navteq och 3D. Den 28 juni 2011



I mott blogginlägg "Picasa, Panoramio och Google Earth. Den 26 juni 2011" skrev jag om mina bilder på Picasa webalbum. Då jag i tiden hade min blogg på Yahoo! 360° publicerade jag bilder i några album på tjänsten Flickr, som hade köpts upp av Yahoo! år 2005. Albumen på Flickr har titlarna "Västerkullakilen", "Bebyggelsen börjar i Sibbo", "Sydöstra Helsinge", "Rädda Sibbo", "Borgarstrandsviken", "Gränsen" och "Svarta backen". Med fotografierna ville jag speciellt visa hur fina områden Vanda planerade att frivilligt avstå ifrån. I bildinformationen eller fotografiernas exif data kan man läsa att (de flesta av) bilderna är tagna med en kamera av modell Samsung Digimax L60. Detta är faktiskt den första kamera som jag ägt och jag köpte den för att kunna illustrera min blogg hösten 2006. Jag var alltså en synnerligen oerfaren fotograf när de första bilderna togs.




Liksom bilderna på Picasa webalbum och Panoramio är mina bilder på Flickr lokaliserade på kartan. Att någon denna väg skall hitta mina bilder är osannolikt, men tjänsten fungerar väl när man vill ta reda på var ett fotografi är taget. Där Googles Picasa och Panoramio använder sig av Google maps använder sig Flickr och Yahoo! maps av kartmaterial som levereras av Navteq. Även Microsoft Bing maps och Nokias Ovi maps använder sig av kartmaterial från Navteqs, som köptes av Nokia år 2008. Även när det gäller digitala kartor har vi alltså två läger: å ena sidan Google och och andra sidan de gamla jättarna Yahoo!, Microsoft och Nokia. Andra som använder sig av Navteqs kartor är bl.a. Garmin och Magellan, medan Apples iPhone använder Googles kartor. Just när det gäller kartor förefaller Nokia fortfarande vara konkurrenskraftig. Speciellt imponerad är jag av Ovi maps 3D, som än så länge är en betaprodukt. Det tredimensionella visningsläget med bl.a. tredimensionella byggnader och träd är tillgängligt även för en del av Östersundom, så som framgår av bilden nedan. Här handlar det alltså inte om helikoptervy, utan man kan kontinuerligt vrida och vända på landskapet.




Kommunfullmäktige i Lillkyro och stadsfullmäktige i Vasa röstade igår för en kommunsammanslagning. Situationen är intressant då Lillkyro och Vasa saknar gemensam gräns. Om den tänkta kommunsammanslagningen har jag skrivit i bl.a. inlägget "Vasa, Lillkyro och Sibbo. Den 7 februari 2010".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar