Picasa, Panoramio och Google Earth. Den 26 juni 2011


I mitt inlägg "Extras. Den 6 juni 2011" presenterade jag mitt album "Inkorporeringsområdet". Albumet består så till vida av extra material att de flesta av fotografierna inte har publicerats i något blogginlägg. Detta album, liksom albumet "Fallet Sibbo", som från tidigare syns som slideshow upp i högra marginalen på denna blogg, finns på tjänsten Picasa webalbum, som köptes av Google år 2004. I album på Picasa finns även de nästan 3000 bilder som jag publicerat på denna blogg. Dessa bilder, som är fördelade på fyra album, nås endast via länkar. Bläst kan man söka bland bilderna i läget MosaicDynamic Views. Det tar dock tid att rulla ner till äldre bilder. I Albumet "Fallet Sibbo" har jag samlat speciellt viktiga bilder i en bestädm ordning, som följer en viss story line. Albumet "Inkorporeringsområdet" består däremot till stor del av överblivna fotografier, som jag själv tagit med mobilen eller annan enkel kamera. Bilder tagna med min nyare mobiltelefon med GPS har automatiskt koordinater, men nu har jag även gett övriga bilder koordinater, så att de kan lokaliseras på kartan.




En del av bilderna i albumet "Inkorporeringsområdet" på Picasa har jag överfört till Panoramio, som Google köpte upp år 2007. Geotagging är en central funktion på Panoramio och fotografierna på denna tjänst kan ses på Google maps.




Efter granskning har mina bilder på Panoramio överförts till Google Earth. (Ladda ner och öppna kml-filen, om du har Google Earth installerad på datorn.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar