QR-kod. Den 23 juni 2011


I mitt inlägg "Dynamic Views. Den 21 juni 2011" skrev jag om alla appar och tjänster som finns tillgängliga på Blogger. Avigsidan är att bloggen lätt blir tung och långsam att ladda ner. Detta är speciellt ett problem då man använder mobiltelefoner eller mobila internetförbindelser, vilket ofta är fallet under semestern. Senaste sommar ändrade jag tillfälligt inställningarna så att det på startsidan bara fanns ett inlägg att ladda ner i gången.Jag publicerade även en mobiltaggar, bl.a. en QR-kod, så att man snabbt skulle kunna öppna min blogg på mobilen. (Se "Mobiltaggar. Den 19 juli 2010".) Problemet var att det saknades en skild version för mobila terminaler. Nu har Blogger löst problemet genom mobila mallar (mobile tamplatses). Den mobila versionen av bloggen nås via webbadressen http://wadenstrom.blogspot.com/?m=1. Uppe i marginalen till höger (på normalt visningsläge) finns en länk ("Mobil") till denna url. (Adressen http://wadenstrom.blogspot.com/?m=0 leder till webbversionen.) Vill man så kan man även knäppa in en kortare url, goo.gl/vYQle. Lättast öppnar man min blogg på en smart mobil genom att skanna den mobila taggen eller koden ovan med en QR-kodläsare.





QR-koden finns även i högra marginalen. På skärmbilden ovan skannar jag in OR-koden med streckkodsläsaren Upcode, som fungerar med operativsystemet Symbian och kan laddas ner till Nokia-telefoner med plattformen Serie 60.



 När avläsningen av koden lyckats syns koden som grön och webbadressen dyker omedelbart upp i listen ovanför kamerabilden.



Mobilens webbläsare öppnas av sig själv och den mobila, och lätta versionen av bloggen laddas snabbt ner.



Föga överraskande är de mobila mallarna för bloggarna på Blogger / Blogspot inte optimerade för Nokias Serie 60, men de fungerar ändå väl, speciellt om man vänder på telefonen, så som jag har gjort med min Nokia E52 på skärmdumpen ovan.




På bilden ovan har jag rullat ner lite i helskärmsläge och minsta zoomnivå. En klick med muspekaren innanför den blåa ramen leder till valt inlägg.






Visningsläget för mobila terminaler (mobile tamplatses) är tillgängligt och användbart även för (desktop och laptop) datorer, speciellt då man endast har tillgång till långsam mobil internetförbindelse. På den mobila startsidan syns endast rubriken, översta bilden och den första raden i varje inlägg, men det mycket enkelt att välja och öppna inlägg.




I mitt inlägg "Kranskommunerna till historien? Den 19 juni 2011" noterade jag att ingen av medlemmarna i arbetsgruppen för förvaltnings- och kommunfrågor i regeringsförhandlingarna såg ut att bli minister.Så gick det, men så väl Jouni Backman och Jan Vapaavuori har istället valts till ordförande för respektive riksdagsgrupp. Före Vapaavuori blev bostadsminister i regeringen Vanhanen II var han viceordförande för den samlingspartistiska riksdagsgruppen.


Kommunstyrelsen i Sibbo hade igår möte på Simsalö. Yle har med anledningen av mötet idag publicerat en nyhetstext med rubriken "Sibbo vill bibehålla kommunalskatten", där man bl.a. kan läs följande:


Sibbo står inför stora investeringar, speciellt då det storkök som Helsingfors fick i och med annekteringen av Östersundom, skall ersättas. Då huvudstaden betalade endast en bråkdel av investeringarnas värde faller det på Sibbo att investera på nytt, och då verkar diskussionen gå het speciellt om hur mycket lån det lönar sig att ta för detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar