Gilla. Den 9 juli 2011

Gilla Tykkää Like


I mitt inlägg "Facebook. Den 6 juli 2011" introducerade jag min bloggs egen Facebook-sida Fallet Sibbo på den otympliga adressen http://www.facebook.com/?ref=logo#%21/pages/Fallet-Sibbo/222663417766746. Jag berättade även att sidan för att kunna få en kortare adress behöver minst 25 personer som "gillar" den. Det lär inte lyckas. Tröskeln att "gilla" är trots allt hög, kanske speciellt för målgruppen för denna blogg. Dessutom måste man vara inloggad på Facebook för att kunna "gilla". Nu har jag lika väl bytt ut gilla-knappen för bloggen uppe i högra marginalen mot en gilla-knapp för "Fallet Sibbo på Facebook". (Se fungerande modell även nedan.) För att på Facebooks nyhetsflöde bli informerad om nya blogginlägg gäller det att "gilla" bloggens Facebook-sida, Fallet Sibbo på Facebook. (Dessutom gäller det att ha de rätta inställningarna för nyhetsflödet och kanske nu och då gilla enskilda uppdateringar.) En mera omfattande ruta med gilla-knapp för Fallet Sibbo på Facebook finns längre ner i marginalen.


Senaste vecka introducerade Google sin nya sociala nätverkstjänst Google+, som är tänkt att utmana Facebook. När tjänsten blir allmänt tillgänglig kommer den bl.a. att inkludera videotelefoni. Flera av Googles existerande tjänster så som Picasa och Blogger kommer att integreras med Google+. Det ryktas om att Picasa och Blogger samtidigt kommer att byta namn till Google Photos respektive Google Blogs. (Jämför mitt inlägg "Picasa, Panoramio och Google Earth. Den 26 juni 2011".) För någon dag sedan hette det att Facebook skulle lansera en stor nyhet denna vecka. Jag introducerade Facebook-sidan Fallet Sibbo på onsdagen, men detta var inte den hypade killing application som man väntat på. Lite senare samma dag introducerades istället Skype som en ny integrerad tjänst eller applikation i Facebook. Intressant i sammanhanget är att Skype köpts av Microsoft. Microsoft behöver Facebook och Facebook behöver Microsoft för att kunna hävda sig mot Google, precis som även Microsoft och Nokia (med dotterbolaget Navteq , se "Navteq och 3D. Den 28 juni 2011") behöver varandra.




Det går fortfarande att "gilla" även denna blogg (på Blogger / Blogspot). Knappen finns nere på sidan. Du torde kunna bli den första bland dina Facedbook-vänner att gilla bloggen. Åtminstone har inte jag några Facebook-vänner som ännu gillat "detta". Om du är inloggad på Google eller någon av Googles tjänster så som Gmail torde du under gilla-knappen dessutom kunna klicka på en knapp med texten "+1". Detta är Googles svar på Facebooks gilla-funktion, men man behöver inte nödvändigtvis ha ett användarkonto på Google+ för att kunna använda sig av funktionen.

Facebooks gilla-knapp har i själva verket två ganska olika funktioner. Genom att gilla t.ex. min blogg visar man för sina Facebook-vänner att man gillar "detta", samtidigt som man indirekt "delar" bloggen på Facebook. Gillar man en Facebook-sida så som Fallet Sibbo, så kommer man dessutom att kunna följa sidan på ett motsvarande sätt till hur man följer sina Facebook-vänners uppdateringar. Tidigare hette det här att "bli ett fan". Googles motsvarighet till denna gilla-funktion heter Google Friend Connect och har redan en tid funnits på Blogger inklusive min blogg. Med Google Friend Connect kan man  (på Blogger och Google Reader) följa bloggar även anonymt, vilket jag själv gör.




På bilden ovan har jag "gillat" bloggen, "+1:at" eller rekommenderat bloggen genom att klicka på +1-knappen och börjat följa bloggen med Google Friend Connect. Tittar man noga så ser man att jag loggat in med mitt Twitter-användarkonto för att följa bloggen. Talet 1 i rutan som ser ut som en pratbubbla berätta att en person nu rekommenderar min blogg. +1-knappen har ändrat färg till blå. Man kan ångra sin rekommendation genom att klicka en gång till på +1-knappen, varefter den blir vit på nytt.


Funktionen +1 förekommer även på Googles söktjänst, då man är inloggad på Google. På bilden ovan är jag inte inloggad men på bilden nedan har jag loggat in på Google.


Med +1 rekommenderar man ett sökresultat i första hand för sina sociala kontakter på Google. På bilderna nedan har jag rekommenderat ett sökresultat, men är du inte min sociala kontakt på Google syns det kanske inte då du gör motsvarande sökning.




Till sist en gilla-knapp och en +1-knapp specifikt för detta inlägg:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar