Facebook. Den 6 juli 2011


I mitt inlägg "Sociala medier. Den 11 juni 2009" har jag skrivit om sociala medier och sociala nätverk. För att göra min blogg till ett socialt medium eller en del av ett socialt medium har jag lagt till en del funktioner för växelverkan och interaktivitet. Dessa funktioner har utnyttjats endast undantagsvis på min blogg, fastän besökssiffrorna varit relativt höga. Jag har en längre tid automatiskt importerat inlägg från min blogg (eller egentligen feeds på adressen http://wadenstrom.blogspot.com/feeds/posts/default) som mina anteckningar på Facebook. Mina Facebook-vänner har således kunnat följa min blogg som länkar till anteckningar. I undantagsfall har jag även delat inlägg direkt som länkar till bloggen ("Ralf Wadenströms blogg"). En del läsare torde snarare följa med min blogg på Facebook än på Blogger. Den senaste tiden har importen dock fungerat endast sporadiskt.


Nu har min blogg en egen sida på Facebook, Fallet Sibbo. Här finns bilder och importerade blogginlägg i egenskap av anteckningar. Inte heller till denna sida fungerar importen av inlägg som den borde, men på denna sida har jag som avsikt att dela mina inlägg så fort de är skrivna. Genom att gilla bloggens egen Facebook-sida borde man kunna följa bloggen på Facebook som nya länkar.






Fallet Sibbos egen Facebook-sida har tillsvidare endast en lång adress, http://www.facebook.com/?ref=logo#%21/pages/Fallet-Sibbo/222663417766746. För att kunna registrera ett användarnamn eller en kortare adress behövs det minst 25 fans eller personer som "gillar" sidan. Få se hur det går med den saken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar